2010. november 15., hétfő

Vallomás, én és a helyesírás....

Tessék velem egy kicsit elnnéző lenne, nem mentegetni akarom magam, amúgy is lesül a bőr a képemről ha valamit nem jól írok de egyszerüen nem tudok mit kezdeni magammal.
Álljon itt mentségül ez a kis bejegyzés. (Nyugodtan ki lehet engem javítani nem veszem sértésnek, sőt örülök is neki :D Komolyan:)

Diszgráfia!


A diszgráfia (latinul dysgraphia) jelentése: írászavar. A görög disz- és a graphia szavakból alkották, ahol a disz- jelentése "rosszul", a graphia írás.


Hasonlóan a diszlexiához, óvodás korú gyerekeknél, akik nem tudnak még írni, itt is legfeljebb csak veszélyeztetettségről beszélhetünk. A diszgráfia esetében sem feltétlenül jelenik meg az összes tünet minden esetben és itt is előfordulhat, hogy mindkét fajtája egyszerre jelenik meg egy gyerek esetében. Ilyenkor megesik, hogy teljes írásképtelenséget okoz.
A diszgráfia megjelenhet önállóan is, vagy lehet a diszlexia írásbeli megnyilvánulása. Lehet a rossz mozgáskoordináció tünete is.
A diszgráfiások szakvélemény alapján használhatnak az iskolában szövegszerkesztőt kézírás helyett, és felmentethetők az írásbeli számonkérés alól.

Formai diszgráfia:
Ha az írás technikai része nehéz, a finommozgások vagy a szem-kéz koordináció pontatlansága miatt. Ilyenkor az írás külalakja csúnya, a betűk kilóghatnak a sorokból, rendezetlen az íráskép.
Tartalmi diszgráfia:
Ha az írás külalakja elfogadható, de nagyon gyenge a helyesírás és nem tudja írásban kifejezni a saját gondolatait. Előfordulhat, hogy a gyermek esetleg szépen és hibátlanul másol, de tollbamondás után nagyon sok hibát ejt.

2 megjegyzés:

  1. Hát most nem értem:) A második nem vonatkozik rád, ez tuti! A formai diszgráfiát egy blogon nem lehet megállapítani, szal ez is ugrott:)
    Jó, értem persze, de felesleges szabadkoznod. Am nemrég olvastam egyik blogtársunktól egy nagyon érdekes bejegyzést a "jó pasi - rossz helyesírás" esetleges összefüggéséről. Sok konklúziót nem vonhatunk le, mindenki más és más. Szó szerint is, ugyebár.
    Jó helyesírónak tartom magam, ezért néha kifejezetten irritál, amikor a másik véglettel találkozom. Ugyanakkor rendkívül toleráns is vok, persze:)
    Am meg...kitettem a blogodat az enyémre:D:D

    VálaszTörlés
  2. Csak szerettem volna még az elején ezt leszögezni, ha néha elírok valamit nem jól használom a j és ly-t akkor ne legyen ebből gond, legyen egy hivatkozási alap, én megmondtam.
    Sok blogban olvastam, aki nem tud helyesen írni az nem is magyar és társait, szóval nekem okkal rossz a helyesírásom, de küzdök ez ellen elég aktívan.
    Köszönöm hogy kitetted a blogom én is így teszek a tieddel mert jó kis blog a tied:D

    VálaszTörlés